KLUB KAPITAŁU ŚLĄSKIEGO

Stowarzyszenie

STATUT

ROZDZIAŁ I
Nazwa, teren działania, siedziba
§ 1
Tworzy się stowarzyszenie o nazwie "Klub Kapitału Śląskiego", zwane dalej Stowarzyszeniem.
§ 2
Terenem działania jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej.
§ 3
Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Chorzów.
ROZDZIAŁ II
Cele Stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.
§ 4
Celem Stowarzyszenia jest:
  • reprezentowanie i obrona interesów gospodarczych członków Stowarzyszenia,
  • wspieranie procesów restrukturyzacyjnych gospodarki,
  • działanie na rzecz rozwoju prywatnej przedsiębiorczości,
  • tworzenie warunków sprzyjających napływowi kapitału zagranicznego,
  • krzewienie postaw rzetelności i uczciwości,
  • działalność charytatywna

    § 5
    Stowarzyszenie reprezentuje swoje cele przez:
  • inicjowanie wspólnych przedsięwzięć kapitałowych,
  • wymianę informacji i doświadczeń,
  • organizowanie pomocy dla konsultacji projektów ekonomicznych członków Stowarzyszenia,
  • organizowanie spotkań,
  • reprezentowanie opinii członków wobec organów władzy państwowej lub samorządowej jak również wobec innych organizacji,
  • prowadzenie działalności gospodarczej.

    ROZDZIAŁ III
    Członkowie, ich prawa i obowiązki
    § 6
    Stowarzyszenie składa się z członków zwyczajnych, wspierających i honorowych.
  •  
    
    § 7
    Członkami Stowarzyszenia mogą być osoby fizyczne, pełnoletnie, posiadające pełnię praw i prowadzące działalność gospodarczą lub pełniące odpowiedzialne funkcje w organizacjach gospodarczych.
    § 8
    Członkiem wspierającym może być osoba fizyczna lub prawna, zainteresowana działalnością Stowarzyszenia, która zadeklarowała na jego rzecz pomoc finansową lub rzeczową . Osoba prawna działa w Stowarzyszeniu przez swojego pełnomocnika.
    § 9
    Cudzoziemiec, nie mający stałego miejsca zamieszkania w Polsce, może być jedynie członkiem honorowym Stowarzyszenia.
    § 10
    Członkostwo nabywa się z momentem przyjęcia deklaracji członkowskiej Stowarzyszenia uchwałą Zarządu. Deklaracja o przystąpieniu do Stowarzyszenia musi być poparta w formie pisemnej przez dwóch jego członków.
    § 11
    Od uchwały odmawiającej przyjęcia do Stowarzyszenia zainteresowanemu przysługuje odwołanie do Walnego Zebrania Członków w terminie 14 dni od daty doręczenia mu odpisu uchwały na piśmie.
    § 12
    Członek zwyczajny Stowarzyszenia ma prawo:
  • uczestniczyć w Walnym Zebraniu Stowarzyszenia,
  • wybierać oraz być wybieranym w wyborach do władz Stowarzyszenia,
  • brać udział w imprezach organizowanych przez Stowarzyszenie.
    § 13
    Członek zwyczajny Stowarzyszenia jest zobowiązany:
  • przestrzegać statutu i uchwał Stowarzyszenia,
  • płacić regularnie składki członkowskie,
  • brać czynny udział w pracach Stowarzyszenia,
  • dbać o dobre imię Stowarzyszenia,
  • krzewić postawy uczciwości i rzetelności.
     
  • § 14
    1. Członek wspierający ma prawo uczestniczyć w działalności Stowarzyszenia oraz uczestniczy w Walnym Zebraniu z głosem doradczym. Nie posiada czynnego prawa wyborczego do władz Stowarzyszenia. Członek Wspierający jest zobowiązany do regularnego wywiązywania się z deklarowa-nych świadczeń oraz przestrzegania statutu, regulaminów i uchwał władz Stowarzyszenia.
    2. Członek honorowy ma wszelkie prawa z wyjątkiem czynnego i biernego prawa wyborczego. Członek honorowy ma obowiązek dbać o dobre imię Stowarzyszenia.
    § 14 a
    1. Na wniosek członka Stowarzyszenia Zarząd może zawiesić go w prawach członkowskich z powodu:
  • ciężkiej choroby
  • powstania obiektywnych okoliczności dotyczących członka Klubu, które mogą wzbudzić obawy o naruszenie dobrego imienia Stowarzyszenia,
  • długotrwałego wyjazdu za granicę.

    2. Każdy członek Stowarzyszenia z ważnych powodów może wnosić o zawieszenie członkostwa na czas określony, lecz nie dłuższy niż 1 (jeden) rok, pod warunkiem uregulowania składek członkowskich do dnia podjęcia przez Zarząd uchwały o zawieszeniu członkostwa.
    § 15
    Utrata członkostwa następuje w razie:
    1. dobrowolnego wystąpienia ze Stowarzyszenia,
    2. wykluczenia ze Stowarzyszenia z powodu nie respektowania postanowień statutu lub działań na szkodę Stowarzyszenia. Uchwałę o wykluczeniu członka podejmuje Zarząd. Zainteresowanemu służy odwołanie do Walnego Zebrania, złożone w terminie 14 dni od daty doręczenia mu uchwały na piśmie. Do czasu uprawomocnienia się uchwały uprawnienia członka ulegają zawieszeniu.
    3. zgonu
    4. skreślenia z listy członków z powodu zalegania z opłatą składek członkowskich lub innych zobowiązań przez okres przekraczający 3 miesiące, jednak po bezskutecznym upływie 30 dni od wysłania wezwania o uiszczenie zaległych składek lub zobowiązań.
    § 16
    Władzami Stowarzyszenia są:
    1. Walne Zebranie Członków Stowarzyszenia.
    2. Zarząd Stowarzyszenia.
    3. Komisja Rewizyjna.

    Kadencja władz trwa 2 lata.
    § 17
    Do kompetencji Walnego Zebrania Członków Stowarzyszenia należy:
    1. Uchwalanie zmian w statucie.
    2. Uchwalanie programu Stowarzyszenia.
    3. Uchwalanie wysokości składek członkowskich.
    4. Wybór prezesa Stowarzyszenia.
    5. Wybór członków Zarządu Stowarzyszenia.
    6. Wybór Komisji Rewizyjnej.
    7. Rozpatrywanie sprawozdań z działalności Zarządu i Komisji Rewizyjnej.
    8. Udzielanie lub odmawianie udzielenia Zarządowi absolutorium.
    9. Rozwiązanie Stowarzyszenia.
    10. Inne sprawy przewidziane w Statucie.
  •  
    § 18
    1. Walne Zebranie zbiera się na sesję zwyczajną raz w roku. Zwołuje go Zarząd Stowarzyszenia. Na wniosek co najmniej 1/3 liczby członków Stowarzyszenia lub na wniosek Komisji Rewizyjnej Zarząd Stowarzyszenia jest zobowiązany zwołać nadzwyczajną sesję Walnego Zebrania Członków w ciągu jednego miesiąca od daty złożenia wniosku. W przypadku nie zwołania zebrania przez Zarząd w terminie, zwołuje go Komisja Rewizyjna.
    2. Przedmiotem nadzwyczajnego Walnego Zebrania może być tylko sprawa, dla której nadzwyczajne Walne Zebranie zostało zwołane.
    3. W Walnym Zebraniu biorą udział wszyscy członkowie Stowarzyszenia. Do ważności uchwał Walnego Zebrania niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków zwyczajnych Stowarzyszenia, z wyjątkiem przypadku przewidzianego w § 19.
    4. W przypadku niemożności uczestniczenia członka w Walnym Zebraniu może on upoważnić w formie pisemnej innego członka Stowarzyszenia do udziału w jego imieniu w podejmowaniu uchwał. W takim przypadku dla ustalenia ważności uchwał zgodnie z § 18 pkt.3 pisemne upoważnienie jest równoznaczne z uczestnictwem tego członka w Walnym Zebraniu. Pisemne upoważnienie stanowi załącznik do protokółu z Walnego Zebrania. Upoważniony pisemnie członek Stowarzysze-nia nie może reprezentować na Walnym Zebraniu więcej niż jednego nieobecnego członka.
    5. Walne Zebranie podejmuje uchwały zwykłą większością oddanych głosów. Przy uchwałach o zmianie statutu i rozwiązaniu Stowarzyszenia obowiązuje kwalifikowana większość 2/3 głosów.
    6. Uchwały zapadają w głosowaniu jawnym. Na żądanie co najmniej 1/10 obecnych członków przewodniczący Walnego Zebrania zarządza tajne głosowanie.
    § 19

    Zawiadomienie o Walnym Zebraniu winno być rozesłane na piśmie na 2 tygodnie przed datą rozpoczęcia obrad.
    Oznaczony winien być pierwszy i drugi termin zebrania. W razie braku quorum w pierwszym terminie Walne Zebranie rozpoczyna obrady w terminie oznaczonym jako drugi, a uchwały są prawomocne bez względu na ilość obecnych uprawnionych do głosowania. Nie dotyczy to jedynie uchwał o zmianie statutu lub rozwiązania Stowarzyszenia, gdzie niezbędna jest obecność co najmniej połowy członków zwyczajnych Stowarzyszenia, z uwzględnieniem zasady określonej w § 18 pkt. 4.

    § 20
    1. "Zarząd liczy od 3 do 7 osób i składa się z prezesa i jednego lub dwóch wiceprezesów."
    2. Do kompetencji Zarządu należy:
    a) uchwalanie bieżących programów działania Stowarzyszenia,
    b) uchwalanie budżetu Stowarzyszenia,
    c) przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
    d) zwoływanie Walnego Zebrania,
    e) reprezentowanie Stowarzyszenia,
    f) nadawanie tytułu Prezesa Seniora.
    3. Zarząd czuwa nad wykonaniem uchwał innych władz Stowarzyszenia oraz w sposób operatywny kieruje działalnością Stowarzyszenia.



    § 20 a
    1. Zarząd Stowarzyszenia może nadać byłym prezesom Zarządu z chwilą ukończenia przez nich 60. roku życia tytuł Prezesa Seniora.
    2. Prezes Senior jest zwolniony z obowiązku opłacania składek, w związku z czym jego świadczenia na rzecz Klubu mają charakter dobrowolny.
    3. Utrata przez Prezesa Seniora członkostwa w Stowarzyszeniu powoduje automatyczną utratę prawa do posługiwania się nadanym mu tytułem.
    § 21
    1. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób, z których jedna pełni funkcję przewodni-czącego.
    2. Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy nadzorowanie i kontrolowanie działalności finansowej Zarządu, oraz kontrolowanie zgodności działania ze statutem i uchwałami Walnego Zebrania.
    3. Decyzje Komisji zapadają w formie uchwał podejmowanych zwykłą większością głosów, w obecności co najmniej dwóch członków.
    § 22
    Uzupełnienia w składzie Zarządu i Komisji Rewizyjnej Stowarzyszenia mogą nastąpić jedynie w drodze uchwały zwołanego w tym celu Walnego Zebrania.
    § 23
    1. Umowy, zobowiązania, pełnomocnictwa i inne oświadczenia woli w imieniu Zarządu, w tym również powodujące rozporządzenie majątkiem Stowarzyszenia, składają łącznie prezes i jeden członek Zarządu.
    W szczególnych przypadkach Zarząd może upoważnić inne osoby do składania w imieniu Stowarzyszenie oświadczeń woli w granicach udzielonego pisemnie pełnomocnictwa.
    2. Rozporządzanie majątkiem Stowarzyszenia w kwocie powyżej 100.000,- (sto tysięcy) zł wymaga uchwały Walnego Zebrania.

     
     


    ROZDZIAŁ V
    Majątek Stowarzyszenia
    § 24
    1. Majątek Stowarzyszenia stanowiĄ nieruchomości, ruchomości, prawa, gotówka i papiery wartościowe.
    2. Majątek Stowarzyszenia tworzony jest z:
    a) składek członkowskich,
    b) darowizn, spadków, dotacji,
    c) dochodów z majątku Stowarzyszenia,
    d) imprez kulturalnych, aukcji itp.,
    e) dochodów pochodzących z działalności gospodarczej.
    3. Podstawą działalności finansowej Stowarzyszenia jest budżet uchwalony na okres roczny.
    ROZDZIAŁ VI
    Likwidacja Stowarzyszenia
    § 25
    1. Wniosek o likwidację Stowarzyszenia musi wpłynąć do Zarządu najpóźniej na miesiąc przed terminem Walnego Zebrania i musi być umieszczony w porządku obrad Zebrania. Wniosek uznaje się za ważny, jeśli zostanie podpisany przez więcej niż 1/4 członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
    2. W przypadku podjęcia przez Walne Zebranie uchwały o likwidacji Stowarzyszenia, powołuje się Komisję Likwidacyjną oraz wyznacza cel, na który będzie przekazany majątek Stowarzyszenia.

    ROZDZIAŁ VII
    Postanowienia końcowe
    § 26
    W sprawach nie objętych postanowieniami Statutu lub w sprawach spornych decyduje Zarząd Stowarzyszenia.